Creatief ondernemen in coronatijd, het is letterlijk een crisis…

De coronacrisis zorgt voor noodgedwongen creativiteit bij de ondernemers. We zagen het voorbijkomen in het nieuws. Ze moesten toch wat, om iets van een inkomen te genereren. Het werd met enthousiasme ontvangen, een goed en origineel idee. Men ziet de creatieve ondernemer graag. Complete pakketten voor een high tea of uitgebreid diner zijn zo op een website te bestellen en worden thuisbezorgd. Kleding wordt aangeprezen via Facebook, betaald via een tikkie en thuisgebracht. Schoenen worden bij je thuis aangemeten. Het stond allemaal in de media.

Door: Wendy Lodewijk | f Shutterstock


De keerzijde van creativiteit

Heel mooi die creativiteit, maar het heeft ook een keerzijde. Een restaurant dat afgelopen jaar opende, maar nu alweer weken gesloten is, zal niet meer heropenen omdat de eigenaar kampt met een schuld die hij nu niet kan afbetalen. En steun vanuit de overheid hoeft hij ook niet te verwachten, want hij kan geen omzethistorie laten zien. Over zo’n geval lees je niet veel in het nieuws. Het lijkt bijna alsof men denkt dat hij maar wat creatiever had moeten zijn om het hoofd boven water te houden. Of denk aan een modewinkel, dat haar collectie toont op sociale media, iets verkoopt en dan het pakketje zelf wegbrengt. Dat kost tijd en moeite, maar de klant mag het zelf niet komen halen; dan riskeer je een boete van 4000 euro.

Er zijn natuurlijk ondernemers die het toch redelijk verdienstelijk doen. ‘Koop lokaal, steun de lokale ondernemer’ is een slogan die je overal wel terugziet. Dat is ook belangrijk, de grote concerns redden het wel, juist die kleinere lokale ondernemers hebben nu die omzet het hardste nodig. Alle beetjes helpen. In die zin is het fijn dat de creativiteit van ondernemers breed uitgemeten wordt in de media.

Wat je niet of minder ziet, is de stress die het bij de ondernemer

veroorzaakt. Moet hij blij zijn dat hij één blouse heeft verkocht en die thuis mag afleveren bij de klant? Zo weer een uur kwijt en wat levert het op? En wat als de vaste lasten van je winkelpand hoger zijn dan de verdiensten van zo her en der een artikeltje verkopen? Wat biedt creativiteit nog als je een zaak hebt met nagenoeg geen omzet? Alle lasten lopen door, er ligt een stapel facturen, maar je hebt geen inkomen meer. Moet je dan maar geluk hebben dat je in de juiste branche valt? Of dat je in aanmerking komt voor hulp?

Alleen online verkopen werkt niet

De HEMA is veel in het nieuws geweest. De online verkoop hebben ze niet op orde, dat moet echt anders. Er zijn meer ondernemers die in dat schuitje zitten. Maar in de meeste gevallen werkt het niet om alleen online te verkopen. Online in combinatie met een winkel, dat werkt vaak wel. Het is niet voor niets dat een online gigant als Bol.com zich steeds meer ging richten op het platformmodel (simpel gezegd het fungeren als tussenpersoon tussen diverse aanbieders en de klanten). Ben je geen gigant maar een kleine ondernemer, is alleen online niet afdoende. Enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Voor de klant werkt het overigens prima: je koopt wat je nodig hebt en klaar. Voor de ondernemer is het anders. De inkomsten zijn te weinig en creatief zijn is ineens noodzakelijk. Noodzakelijk voor een te laag bedrag, eigenlijk. In alle pogingen er toch nog niets van te maken, moet je nog uitkijken ook, dat er straks niet beknibbeld wordt op je steun.

Om nog maar niet te spreken over grote multi-nationals die soms volledig in de weg zitten. Zeker online. Bijna alles wat je hier wil verkopen, wordt vanuit China of een ander ver land voor de helft aangeboden. Maar hebben onze lokale ondernemers een keuze? Wat kunnen ze anders doen als faillissement dreigt?

Steun harder nodig dan ooit

Het is triest. Als een ondernemer weer iets ludieks bedacht heeft, weet je dat daarachter een hoop leed schuilt van iemand die zijn levenswerk vernietigd ziet worden. Maar daar hebben we het niet over. We praten meer over een avondklok dan over de ondergang van onze eigen ondernemers. Zij leven al 10 maanden tussen hoop en vrees. En wie weet hoe lang deze periode nog duren zal.
Probeer dus vooral nu zoveel mogelijk bij de lokale ondernemer te kopen. Online, telefonisch of via whatsapp. Zij zijn uiteindelijk ook degenen die de lokale sportclubs en verenigingen steunen. Valentijnsdag staat bijvoorbeeld voor de deur: doe eens extra romantisch en laat een ontbijtje bezorgen of verras uw geliefde met een leuk cadeautje! Laten we onze ondernemers in deze barre tijd zoveel mogelijk steunen.