Een flitsende auto die grotendeels op zonne-energie rijdt
Een auto die meer dan 700 kilometer kan rijden zonder te tanken of op te laden. Het klinkt als toekomstmuziek, maar dan wel uit de heel nabije toekomst. De verwachting is dat we nog dit jaar dit duurzame pareltje gaan tegenkomen op de Nederlandse weg.
Door: Wendy Lodewijk
Lightyear One is een innovatieve en vooruit-strevende auto, met een grotere actieradius en energiezuiniger dan de elektrische auto’s die al op de markt zijn. Hierdoor hoef je hem minder vaak op te laden, heeft hij de minste uitstoot en kun je gerust zeggen dat hij het meest duurzame ontwerp is dat we in Nederland hebben mogen bewonderen. De auto met vierwielaandrijving heeft een gestroomlijnd uiterlijk, wat natuurlijk past bij energiezuinig, en ziet er licht futuristisch uit. De buitenspiegels zijn vervangen door kleinere camera’s en de achterwielen zijn deels afgedekt om tot 10% meer rijbereik te bewerkstelligen. De motorkap en dak zijn zwart, daarin zit vijf vierkante meter aan zonnecellen. De auto laadt daarmee zichzelf op en je kunt er op de meest zonnige plekken in deze wereld wel tot 20.000 kilometer per jaar mee rijden. Op naar een schonere toekomst!
Idee van studenten
Het idee van een personenauto die volledig op zonne-energie rijdt, kwam van een vijftal studenten aan de TU van Eindhoven. Eind 2016 werd het bedrijf Lightyear in Helmond opgericht en in 2019 werd het eerste prototype gepresenteerd. Dit alles met het idee om schone mobiliteit een algemeen goed te maken. De eerste exemplaren rijden naar verwachting eind 2021 de fabriek uit, op weg naar hun nieuwe eigenaar. Op dit moment zijn er dat nog niet enorm veel; de auto kost zo’n 150.000 euro en is daarmee nog niet toegankelijk voor iedereen. Daar komt echter verandering in: over een paar jaar komt er een tweede model die in grotere hoeveelheden geproduceerd wordt en daarmee betaalbaarder is. Bij de eerste lichting kan de auto laten zien wat hij in huis heeft, bewijzen wat hij kan. Dan volgt de rest vanzelf.
Duurzaam en comfortabel
De auto is zo ontworpen dat hij flink wat comfort biedt; een auto voor lange afstanden die niet lekker rijdt, daar wordt niemand blij van. Daarnaast heeft men zich gericht op een aanzienlijke gewichtsbesparing: geen grote, zware accu’s, een onderstel van aluminium en de carrosserie bestaat uit koolstofvezel. Met zijn 1300 kilo heeft hij een heel gemiddeld gewicht en is toch zeker geen kleine auto. Met een lengte van vijf meter biedt hij ruimte aan vijf passagiers en ook nog eens 780 liter aan bagageruimte.
Ook een goede auto bij weinig zonlicht
Nederland is niet bepaald het beste land als het gaat om zonnekracht en -uren, maar ook zonder al te veel zonlicht presteert de Lightyear goed. De auto is namelijk ook aan een ‘gewone’ stekker te laden. Met 230 volt kun je zo’n 400 kilometer per nacht bijladen. Een gemiddelde bestuurder zal dit niet in één dag verrijden. Laden bij een (snel)laadstation behoort ook tot de opties.
De zonnecellen zijn daarnaast zo ontworpen dat ze ook bij minder licht blijven opladen. Dit in tegenstelling van daken met ‘gewone’ zonnepanelen, die bijna niets meer bijladen als één van de panelen in de schaduw terecht komt. Bij normaal weer kun je met een volle accu zo’n 725 kilometer rijden, bij slechtere weersomstandigheden zoals flinke vorst, wordt nog altijd zo’n 400 kilometer gegarandeerd. Een nachtje bijladen blijft dus voldoende.
Toekomstplannen
Lightyear moet uiteindelijk de wereld gaan veroveren. Als de prijs gedrukt kan worden tot minder dan 50.000 euro, is hij al voor veel mensen betaalbaar. Dit is het doel van Lightyear op de middellange termijn. Daarnaast heeft een elektrische auto veel minder onderhoud nodig dan de traditionele brandstofauto en rijdt hij voor het grootste deel op gratis energie van de zon. Alles bij elkaar genomen komt de Lightyear daarmee binnen handbereik voor veel consumenten.
Aangezien vervoer op dit moment nog een behoorlijke vervuilende factor is in ons milieu, worden zo flinke stappen gezet om schoner, beter en duurzamer met onze planeet om te gaan: ‘schone mobiliteit voor iedereen en overal’.