Helmondse Sporthelden zoekt Helden uit bedrijfsleven

Boekje, visie en passie bestuur werken aanstekelijk in werving

Het was de weg die voormalig wethouder Frans Stienen als voorzitter van de stichting Helmondse Sporthelden juist niet wilde bewandelen:
met het plan van producent Fast Forward onder de arm naar het gemeentehuis van de vijfde stad van Brabant om daar subsidie aan te vragen. “Daar heb ik zelf te veel plannen voor op mijn bureau gehad. Of de gemeente maar even de portemonnee wilde trekken. Helmondse Sporthelden moet voor Helmonders, door Helmonders en met Helmonders zijn.”


Volgens Stienen is het niet uitgesloten dat de gemeente Helmond instapt als partner van de stichting die in 2021 zeven gratis evenementen gaat organiseren, met de namen van zeven Helmondse sporthelden in zes takken van sport. “De wethouders sport en jeugd staan positief tegenover het verhaal om kinderen in beweging te brengen. En zeker kansarme kinderen. Het slagen van Helmondse Sporthelden moet echter niet afhangen of de gemeente wel of niet instapt. Het fundament moet breder en sterker zijn dan alleen de gemeente en in omgekeerde volgorde: niet eerst subsidie van de lokale overheid en dan het bedrijfsleven, maar andersom.”

Daarom wilde Stienen en zijn zes bestuursleden plus een adviseur hun plannen voor 2021 graag op de kerstlunch presenteren, maar corona haalde hier een dikke streep doorheen. “We willen het bedrijfsleven aan de stichting binden, omdat we voor kinderen kosten gaan maken. Een voorbeeld is dat we kinderen samen met Jibb+ clinics gaan aanbieden. Niet op het schoolplein, maar onder schooltijd bij de club of sportschool in hun omgeving. Op die manier doet de hele klas mee en komen kinderen bij clubs waar ze vaak nog nooit over de vloer zijn geweest. Vooral kansarme kinderen, omdat sport geld kost en bij kansarme kinderen is het antwoord dan bijna altijd ‘nee’. Natuurlijk zijn er regelingen met het JeugdFonds Sport en Cultuur die voor deze doelgroep de contributie overneemt. Een prachtig initiatief, maar geen enkele ouder meldt zich bij de secretaris van een club met de mededeling dat er geen geld is voor een lidmaatschap en of het bestuurslid dat dan via het JeugdFonds wil regelen.”

V.l.n.r. Frans Stienen, Christel Sanders, Ad Klaasen | F Rasid Sabljica

Volgens Stienen is armoede vaak verborgen en omgeven door schaamte. “Steun van het JeugdFonds kan ook worden aangevraagd per computer, maar dan moet je die wel thuis hebben en bovendien de procedure snappen. In Helmond leeft één op de elf kinderen op of onder de armoedegrens. Het is zoals bestuurslid Mohammed Chahim zegt: ‘Sport is voor deze groep een luxe aan het worden.’ Door clinics gratis onder schooltijd aan te bieden, kan elk kind meedoen zonder dat de ouder of ouders in eerste instantie betrokken hoeven te worden. Alles kan vanuit de dertig basisscholen binnen de gemeente Helmond onder schooltijd worden geregeld. De intern begeleider weet echt wel welk kind vervolgens geholpen zou zijn met contributie via het JeugdFonds. Niemand merkt dan dat dat kind wordt geholpen, maar het kan wel meedoen met andere kinderen.”
Helmondse Sporthelden gaat volgens Stienen proberen het vervoer, maar ook de tenues voor deze kinderen voor hun rekening te nemen.

“Vervoer wordt de grootste kostenpost. Als je tegen een kind, van wie de ouders de middelen domweg niet hebben, niet zegt dat een evenement na de clinics gratis is, denken ouders direct in tijd en kosten. Een kind dat ’s ochtends amper ontbijt krijgt, krijgt ook geen geld voor een tenue of openbaar vervoer naar een evenement. Daarom is gratis de rode draad. En gratis moet mogelijk worden door steun van het bedrijfsleven. Die moet zich, net als Helmondse Sporthelden, verantwoordelijk voelen voor de volgende generaties in de stad. De toekomst van kinderen uit bepaalde wijken is eigenlijk al vanaf de basisschool bepaald. Dat klinkt vreemd maar waar.” Hij vervolgt: “Nieky Holzken was vuilnisman gebleven, als hij zich via boksen en kickboksen niet had opgewerkt. Zulke verhalen maken indruk bij kinderen. Die kennen de gebroeders Van de Kerkhof niet, maar elk kind weet dat twee keer de finale van het WK voetbal spelen heel bijzonder is. Daar willen we ze mee grijpen, een steuntje in de rug geven. De Helden zijn ook op hun eigen evenement, om mee te doen of de medailles uit te reiken.

Ook zoiets: elk kind krijgt na een evenement een medaille, zodat hij of zij op maandag op school eindelijk ook eens een verhaal te vertellen heeft. Want een kansarm kind komt in de regel nergens en doet nergens aan mee. Hoe mooi is het om die te zien glunderen bij een medaille van één van de Helden. Kindergeluk hangt soms van simpele zaken af; een medaille of een woord van de Held. We zijn allemaal klein geweest en weten wat de impact is van iemand waar je tegenop hebt gekeken.”

Stienen is bevlogen en praat met zijn hart. “Het is veel eenvoudiger en goedkoper om clinics op de basisscholen te verzorgen, maar we willen kinderen ook bij de diverse sportclubs krijgen, laten zien dat elk kind mee kan doen. En natuurlijk kost dat geld. Daar zoeken we het bedrijfsleven ook voor op. ‘Voor Helmonders, door Helmonders en met Helmonders’ impliceert precies onze doelstelling. We willen met elkaar de kosten opbrengen om de Helmondse jeugd van vier tot en met twaalf jaar in beweging te brengen en kansrijker te maken.” De voorzitter haalt het rode boekje tevoorschijn. “Ik lijk Mao wel”, lacht de voormalige wethouder. “Ik heb het altijd en overal bij mij. En daar waar het kan laat ik het achter. Alles staat erin, inclusief de sponsorpakketten, van klein tot groot. We hebben in 2021 naar verwachting 100 duizend euro nodig. Veel zal afhangen van hoeveel clinics we op basisscholen gaan geven.”
Helmondse Sporthelden heeft inmiddels hulp gekregen van student Rasid Sabljica, die voor zijn studie Sportmarketing en Management afstudeert op Helmondse Sporthelden. De voormalige kickbokser prijst het bestuur van Helmondse Sporthelden.

“Ze hebben eigenlijk een boekje, visie en gevoel in de verkoop. Verder nog niets concreet. Maar het vuur en de passie waarmee ze te werk gaan is fantastisch. Daardoor hebben bedrijven zich al aangesloten. Puur en alleen op het verhaal en het enthousiasme van de bestuursleden. En bovendien het gevoel dat iedere volwassene kent: er komt een fase in het leven dat je liever een kind dan jezelf blij maakt. Daar gaat het bij bedrijven ook steeds meer om. Betrokkenheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en social responsibility zijn de sleutelwoorden. Zeker in de tijd van corona worden zaken anders en met een ander gevoel beoordeeld. Iets terug doen voor de volgende generaties, past daar uitstekend bij. Het vuur waarmee Stienen en de bestuursleden praten doet de rest. Je kunt daardoor bijna geen nee zeggen tegen Helmondse Sporthelden. Het zit te goed in elkaar en komt daar terecht waavan iedereen snapt dat dat nodig is.”